• And up she went – The moral vertical in Wings 

      Høgetveit, Åsne Ø. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      This article is dedicated to the film Wings (1966) directed by the Soviet director Larisa Shepitko. With its story of a World War II veteran, Nadezhda Stepanovna Petrukhina, Wings makes for an interesting case when looking at women’s and veteran’s status in the Soviet society of the 1960’s, and morality and memory culture more generally speaking. But as Nadezhda Stepanovna is a former fighter pilot ...
    • Far, familien og huldra – oppsummering frå den russiske filmfestivalen Kinotavr 2016 

      Høgetveit, Åsne Ø. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Årets utgåve av den årlege opne, russiske filmfestivalen Kinotavr var nummer 27 i rekka, og festivalen er ein ypparleg stad for å ta tempen på Russisk film. Konkurranseprogrammet inneheldt 14 langfilmar og 26 kortfilmar, der eit høgt tal var regissert av debutantar og kvinner. Fleste parten av filmane tok føre seg samtidas Russland, og personlege historier om familieliv, oppvekst, kjærleik og så ...
    • Female Aliens in (Post-)Soviet Sci-Fi Cinema: Technology, Sacrifice and Morality Feminism 

      Høgetveit, Åsne Ø. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      In this article I will discuss a number of (post-) Soviet sci-fi films, stretching over a hundred years or so, to look into what function (post-) Soviet female superhuman characters have, and what they might tell us about fundamental discussions of humanity and its relation to technology, identity and gender. By looking into the traditional function of women in Russian and Soviet culture, the Marxist ...
    • Minnet om ein soldat 

      Høgetveit, Åsne Ø. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04-03)
      I denne artikkelen vil eg med utgangspunkt i ei feministisk filmanalyse av The Dawns Here Are Quiet… (Rostotskij 1972) og Leningrad (Buravskij 2009) drøfte den kvinnelege soldatrolla i sovjetisk og post-sovjetisk film. Etter ein kort introduksjon av filmane fylgjer ei drøfting om minnekulturen desse er ein del av. Resten av artikkelen vil krinse kring utvalde sentrale tema frå filmane om moralsk ...
    • Nezemljanke v filmu Solaris (1972) in Za znoret! (1994): posredovanje krize identitete 

      Høgetveit, Åsne Ø. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      The article discusses how depictions of female aliens in cinema can be interpreted as signifiers of deeply existentialist discussions of humanity and identity amidst two defining moments of crisis in Soviet and post-Soviet society, namely the US Moon landing in 1969 and the dissolution of the Soviet Union in 1991. The analysis focuses on the female aliens in the films Solaris (1972) and Are We Going ...